» Online brugere: 235 |
0 medlemmer og 235 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

12-04-2011, 17:48
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
ingen tvivl om at det ikke kan svare sig at lappe mere på den maskine.
hvis du vil beholde båden og ikke har planer om udskiftning de næste 5+ år så køb en longblock eller en ny maskine. Har du en ide om at båden skal skiftes inden for de næste 2-3 år så find en nyere god brugt.
Jeg brugte lang tid på at træffe en beslutning da jeg skiftede til en ny maskine i 2005. Mange rystede på hovedet og sagde at det var tosset at købe ny maskine til en båd fra 1973, men jeg har ikke fortrudt købet, det er sgu dejligt at det bare spinner når nøglen drejes.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

12-04-2011, 18:04
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
KLOPF over på det andet bådforum, købte også en båd med letter brugt motor, han ofret en hulens masse penge på nye manifoller og ferskvandskøling osv osv, efter et par få ture døde motoren, og der er også kommet en helt ny i,
skriv evt til ham og hør hans erfaringer, jeg mener ikke du skal bruge nogle penge på gammelt jern,
hvis du er glad for båden mener jeg godt du kan forsvarer en ny motor, lige som goffy skriver, så er det fedt at det bare virker.
Alt andet lige, så i tilfælde af salg, kan du skrive HELT ny mpi motor, med få drift timer, det tæller også i tilfælde af salg
|

12-04-2011, 19:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg er selvfølgelig enig med BrianL i, at der ikke skal bruges penge på mere analyse og adskillelse af den gamle motor. Jeg glemte, at skrive, at den slags adskillelse skal gøres på hobby-basis hjemme i værkstedshallen med lidt god Nik & Jay på ghettoblasteren og en Carlsberg Hvede på dåse på bordet.
|

12-04-2011, 19:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Citér:
Originally Posted by Fletcher14
...med lidt god Nik & Jay på ghettoblasteren og en Carlsberg Hvede på dåse på bordet.
|
Det må så være sangen: "Èn dag tilbage"...?!
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|

12-04-2011, 20:26
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
ØV siger jeg bare - nøj en nedtursmåde at starte sæsonen på.
Personligt ville jeg ikke købe en ny motor/drivline, men derimod høre en forhandler om hvad han skulle have i byttepris hvis jeg købte en ny/brugt båd hos ham. Investeringen som en ny motor vile repræsentere, får du aldrig igen - tiltrods for at du smider en EFI/MPI i.
Prioritetslisten hos mig ville se således ud.
1. Ny brugt båd
2. Ny brugt motor
3. Ny motor
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

12-04-2011, 22:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
ØV siger jeg bare - nøj en nedtursmåde at starte sæsonen på.
Personligt ville jeg ikke købe en ny motor/drivline, men derimod høre en forhandler om hvad han skulle have i byttepris hvis jeg købte en ny/brugt båd hos ham. Investeringen som en ny motor vile repræsentere, får du aldrig igen - tiltrods for at du smider en EFI/MPI i.Prioritetslisten hos mig ville se således ud.
1. Ny brugt båd
2. Ny brugt motor
3. Ny motor
|
du skriver at investeringen får han aldrig igen. Når man investere i en bil til 300 kg og sælger igen efter nogle år har det altså kostet en hel del at have den bil. Hvorfor mener du ikke det skal koste noget at have en båd.
mener du at man kan have en båd i flere år og så sælge til samme pris som man gav for den.
regnestykket skal også lige gøres op med hvad man kan få for en båd uden motor.
vi kan hurtig blive enig om at bruges 100kg på en ny maskine stiger bådens værdi ikke med de 100kg i handel, men sejl med den i 5 år og du kan sikkert få 50-60 kg mere for den end hvis den skulle sælges uden maskine.
så har det kostet 8-10kg om året og man har en ny maskine der aldrig har lavet vrøvl.
der er mange måder at vende tingene på. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

12-04-2011, 23:34
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Det lyder som noget jeg ved noget om det her
Som andre skriver, vil det bedste råd være lidt afhængig af hvad du vil med båden. Er det en båd du gerne vil beholde i mange år, eller kunne det ligeså godt være en anden?
1. Købe en ny drivlinie til båden (dvs. motor, transom og drev)
Du har ret. Det koster det samme som en brugt båd. Det er en mulighed hvis du har besluttet dig for at beholde båden længe. Det er den løsning jeg selv har valgt. Glem alt om gensalgsværdi, og at få pengene hjem. Men nu er der også andet i bådlivet end gensalgsværdi. Nogle har deres båd holdende i hal det meste af året for ellers vil den jo komme til at se brugt ud og så bliver man måske dårlig over det. Dvs. hvis det er livet for dig at gøre lukrative bådhandler, er dette bare en idé du skal hoppe langt ude om. Jeg tror ikke på den der med at det bliver problemfrit og at der ikke bliver noget i mange år. Men der bliver nok færre. Du skal jo nok jævnligt have den serviceret, stempler i bogen, osv. osv. Det skal skam nok løbe op alligevel.
Når Stenteq Marine anbefaler dig at købe en ny motor, er det selvfølgelig dels fordi han gerne vil sælge dig en ny motor. Det er jo fair nok - det er han business.
Men jeg tror i lige så høj grad at det hænger sammen med at det er hans erfaring når han ser sådan en motor som din. Han laver jo masser af motorer hele sæsonen, så det er jo ikke fordi alle får den samme sang.
Jeg talte faktisk med ham om et så sent som i går, og jeg tror at han kan lægge 2 og 2 sammen når han ser en saltvandskølet motor med den type problemer. Han VED hvordan det vil forløbe.
2. Købe en anden brugt båd
Du sælger den du har så godt som muligt, og så køber du en anden brugt. Det er nok en OK løsning, også økonomisk set. Men du ved så ikke hvordan den nye motor har det. Og hvordan vil du sørge for at du "helt sikkert" køber en båd med en motor der er i god stand? Jeg er i mine 3 år i branchen ikke stødt på den person der vil kunne lave denne vurdering. Da jeg selv købte katten i sækken havde jeg skam en fyr med, der i manges øjne var mere end almindelig kvalificeret til den slags vurderinger. Men det lykkedes altså ikke at spotte at det var en dynge lort. Summa summarum: Det vil blive et sats (igen), men måske kan du lave et kvalificeret sats og mindske risikoen på forskellig vis.
Jeg går ud fra du ikke har lyst til endnu en kat i sækken, vel?
3. Købe en brugt motor
Tja, det er lidt som den med den brugte båd. Det er også en brugt motor, og det er samme sats med mindre du vil punge ud til en forhandler der har garanti. Hvis jeg var dig ville jeg kunne hoppe på den her, hvis jeg virkelig kunne blive overbevist om at det var en motor i top-stand. Og hvem kan give dig den overbevisning?
4. Købe en longblock eller en delpakkeløsning
Se f.eks. michiganmotorz.com der sælger både longblocks og pakker, der indeholder mere eller mindre komplette motorer alt efter hvor mange sunde komponenter du har fra den gamle motor.
Nå, men det er altsammen meget fint, og jeg var også selv ved at købe sådan noget. Også fordi jeg har virkelig mange nye dimser på min motor, og de er jo som sådan sunde nok og ville fungere fremragende i mange år.
Men: Du skal selv vurdere præcis hvad du skal købe hjem. Og når du får det hjem - hvem skal så montere det? Det er meget nemt at sige :"Få dog hentet en longblock hjem". Ja, men den monterer jo ikke sig selv.
Jeg ringede så rundt til diverse båd-mekanikere og de ville ikke montere det med mindre de selv havde solgt mig delene, og så begyndte den fidus at fordufte.
Du kan selvfølgelig forhøre dig om hvad de skal have for det når de også selv leverer delene. Det kunne være spændende at høre. Jeg droppede idéen, da den allerede lugtede af "for mange penge". Der vil da nok altid være en mekaniker der vil tilbyde dig at lave den. Men hvis det er en i branchen, dvs. en der har med bådmotorer at gøre, er de ofte også selv forhandlere af delene. Og hvis du vælger en "alternativ", tja !!!
Ret skal være ret. Jeg har set nogle annoncer fra nogle i bådbranchen som tilbyder at montere en motor du selv kommer med. Så de findes.
Du skal jo også tænke på, at du har været igennem meget bøvl, og hvor meget mere bøvl gider du?
Hvor meget er bøvl værd ift. de penge du kan spare?
Det er noget andet hvis du som f.eks. Horizonblue kan selv, og faktisk synes det er det du vil bruge din tid på. Så er det jo win-win. Det er hobby og det bliver billigt (vi er mange misundelige - you bastard).
Som sagt har selv lige været igennem samme tur som dig, så spørg endelig løs om overvejelser, beregninger, muligheder m.m.
Hvis du vil holde det udenfor offentligheden, kan du altid sende mig en PM.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

13-04-2011, 07:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|

13-04-2011, 09:10
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
du skriver at investeringen får han aldrig igen. Når man investere i en bil til 300 kg og sælger igen efter nogle år har det altså kostet en hel del at have den bil. Hvorfor mener du ikke det skal koste noget at have en båd.
mener du at man kan have en båd i flere år og så sælge til samme pris som man gav for den.
regnestykket skal også lige gøres op med hvad man kan få for en båd uden motor.
vi kan hurtig blive enig om at bruges 100kg på en ny maskine stiger bådens værdi ikke med de 100kg i handel, men sejl med den i 5 år og du kan sikkert få 50-60 kg mere for den end hvis den skulle sælges uden maskine.
så har det kostet 8-10kg om året og man har en ny maskine der aldrig har lavet vrøvl.
der er mange måder at vende tingene på. 
|
Jeg mener på ingen måde at det er gratis at have båd og heller ikke, at det ikke koster penge. En båd er i mine øjne en langt bedre investering end f.eks en ny bil som vel taber knap 40% af dens værdi, så snart der er skrevet under på slutsedlen, inden at bilen er leveret vel at mærke  Min pointe er bare at LarsG skal være tæt på 100% sikker på at det er en båd de vil beholde de mange kommende, hvis de vælger at kaster kr 80.000-100.000,- i ny motor efter den. Det er jo klart at Stenteq Marine gerne så en ny motor med drevlinje leveret hen over disken, det er jo en forretning
Jeg tror stadig at hvis LarsG gik til en forhandler (både Beck og Engstrøm ligger inde med en del nye både) og spurgte hvad båden ville indbringe og hvad de kunne få hvis han/de smed 100k oveni, det kunne være at de ikke kun fik ny båd men også ny motor 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

12-04-2011, 19:47
|
|
Den 2005 Mercruser 4,3 Brian linker til, virker som et godt tilbud, kr 38.000,- ny.seviceret og monteret ?
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle |
|