» Online brugere: 288 |
0 medlemmer og 288 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

13-05-2011, 10:29
|
|
Mine egne erfarringer med Tower of Power....
Plusser:
Motoren er fra dengang der ikke var den helt store konkurrence fra de Japanske og andre fjernøsten producenter, og man kunne få mere for sine produkter, så den er skruet rigtigt godt sammen for en påhængsmotor på den tid.
Den har en gang-kultur og lyd som lidt kan sammenlignes med den fornemmelse man fik i gamle Usa biler, en fornemmelse af ubegrænsede kræfter...
Minusser:
Det er lavet i en tid med forholdsvis billig olie, og det virker som om at benzinen render frit igennem den når den får lidt pedal, også lige som på de Usa blier.
De er ikke helt let at skaffe stumper til længere, nogle af modellerne mere end andre, men der er heldigvis mange skrottede rundt omkring man kan købe brugte dele fra...
|

13-05-2011, 18:27
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Hvis jeg skulle betale ret meget for den, ville jeg se strålerne på drivakslen og i krumtapenden inden køb. De har det med at forsvinde, eller rettere sagt omdannes til rust.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

13-05-2011, 21:11
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
|
|
Hvis den er 140 hk er det ikke den oplyste årgang.
Lynæs's oplysning om aksler er relevant, men hvis propelleraksel er rustfri er drivaksel det også. Jeg mener de kom med rustfri aksler ca. samtidig med at der kom elektronisk tænding på dem, slut 70'er-start 80'er, før den tid var de med thunderbolt tænding (strømfordeler).
Tilbage til årgangen, man må jo sige at det er en afprøvet konstruktion, mercury har haft inline 6'eren på programmet i 31 år, dog ikke med samme effekt og slagvolume.
Hvis det er en 140 hk er den fra 78-80.
Herunder er lidt research:
Årgang Effekt i hk/model
57 70/700
58 70/700
59 70/700
60 70/700
61 70/700 80/800
62 85/850 100/1000
63 85/850 100/1000
64 85/850 100/1000
65 90/900 100/1000
66 110/1100
67 110/1100
68 100/1000 125/1250
69 100/1000 125/1250
70 115/1150 135/1350
71 115/1150 135/1350
72 115/1150 135/1350
73 115/1150 150/1500
74 115/1150 150/1500
75 115/1150 150/1500
76 115/1150 150/1500
77 115 150 155XS
78 90 115 140 155XS
79 90 115 140
80 90 115 140
81 90 115
82 90 115
83 90 115
84 90 115
85 90 115
86 90 115
87 90 115
88 90 115
I 1976 kom de med V-6'eren på 2000 ccm mod inline 6'erens 1635 ccm.
__________________
LarsH
|

13-05-2011, 21:21
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
|
|
Historie
Inline 6'eren opstod ved at en amerikansk "George Gearløs",
eksperimenterede med inline 4 i 1956 og fik ideen til at lave en 6'er.
Han skar toppen af en blok og bunden af en anden, satte dem sammen og
gjorde så det samme med krumtappene.
Sådan blev ideen til virkelighed og blokken skabt, den blev testsejlet og
derefter sat i produktion, markedsført første gang i 1957.
__________________
LarsH
|

14-05-2011, 00:55
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Solrød
Indlæg: 1,117
|
|
Hov jeg tog fejl, det er en årg. 81. Det var ihvertfald hvad jeg kunne hitte frem til på Marinshopen.se
Men er det en motor i kan anbefale, Benzinforbrug er skam lidt ligemeget, bare den virker 
Men også mere om de har for mange problemer osv 
|

14-05-2011, 13:16
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Jeg ville ikke være bange for at købe den, de er superpopulære, der er mange af dem og der er altid en køber til den.
Jeg kan ikke tro at det kan være svært at finde dele til dem, når der er så mange, der må være et enormt eftermarked! Ellers burde man starte et!
En ikonisk kultmotor! KØB!!
__________________
Rune Gåsdal
Coronet 21 DC
2 x Volvo penta AQ 130c
2 x VP270 drev
Medl: Horn County Oilers
|

14-05-2011, 16:48
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
|
|
Det med adgangen til brugte stumper er til dels rigtigt, men det er ofte de samme stumper motoren "bruger", f.eks. er det ikke nemt at finde et brugt gearhus.
En anden ting er at de er ikke med foringer men derimod hårdtforcromet, hvilket vil sige at skulle den rive en cyl. er det byt til nyt.
Som Lynæs også skriver er de gl. versioner med aksler der gerne vil ruste væk, så dem skal man ihvertfald holde sig fra.
__________________
LarsH
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,632
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, EldenMowry |
|