Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 112
0 medlemmer og 112 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-09-2012, 22:11
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Billeder: 108
Ak. Det er bedrøveligt, at vinteren banker på. Jeg håber, at kunne logge sæsonens sejltur nr 20 en af disse dage.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-09-2012, 09:44
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Rolig nu Nu starter tiden med sejlture hvor den står på afslapning og hygge i båden. En råkold dag sættes termostaten til 22 gr og fyret tændes,
en lække steg smides i ovnen og så sætter man sig med en kande kaffe og event. en bog og venter på stegen bliver færdig.
ren afslapning og efter en weekend hvor man absolut intet har bedrevet er batteriet ladet op igen ( dog ikke bådens )
Båden kommer på land den sidste Lørdag i Oktober.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-09-2012, 17:54
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
...og min sæson er ved at kunne starte
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 11-09-2012, 19:51
Peter508
Gæst
 
Indlæg: n/a
Vi har så forlænget sæsonen med en uge, da vi lige pt er på ferie ved Como søen i Italien

Det lille hotel vi bor på, har ejeren kontakt til en nabo marina som har et par udlejningsbåde, vi har lejet den ene for hele ugen ( 1 styrpult med 75 hk ), og da det er meget sidst på sæsonen hernede, koster det os ikke mere end 200 Euro for alle syv dage eksklusiv brændstof....

Fed sø, fedt vejr ( 26 - 30 grader ) og ingen vind

Det er andet år vi er her, men bestemt ikke sidste år.....
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-09-2012, 13:29
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Min sæson er først slut når båden er frosset fast.
Vinterørreder og oliefyr er en god kombination.

Sidste vinter gik det fint, selvom båden en overgang var frosset fast i +20cm is.
Jeg skal dog være mere opmærksom i år, da nogen holder deres bagende (badeplatform og flaps) fri for is. Vedkommende bor nær havnen, så han er forbi hver dag og hakke is væk.

Det gør bare lige det, at vand kan oversvømme isen ovre fra hans hul, og hæve min op fra det skrogformede hul den ligger fint i ellers, men kun forenden.
Bagenden fryser fast i isen pga. ror og skrue. Det vrid det giver skal minimeres ved at jeg ofte kører forbi og hakke bagenden fri.
'Lærte' det på den hårde måde, ved at komme forbi på rette tidspunkt sidste vinter, hvor forenden var løftet 10-15cm og flød fint over sit hul, men bagenden sad urokkeligt fast.

Da kørte jeg de 30km hjem og retur med motorsaven og savede den fri af de mindst 20cm is.
I år, hvis vi får is, vil jeg komme så tit, at jeg kan nøjes med at hakke isen i stykker når den når 5-10cm - så begynder skruen nemlig, udover roret, at fryse fast.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-09-2012, 20:01
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
...og min sæson er ved at kunne starte
Hvordan ser det ud med din skude Ulman??
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-09-2012, 20:39
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by KS1 Se indlæg
Hvordan ser det ud med din skude Ulman??
Jeg har skiftet den impeller, som jo kun kan skiftes ved at pille motoren ud. Eller som mit nu absolut forhenværende værksted skulle bruge 5-6 timer på at skifte. Den gamle impeller var på ingen måde brændt af. Måske en smule bøjet i bladene, men den sidder jo også i spænd. Og den var 100% intakt. Så jeg er klar til at prøve den af i vandet.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #8  
Gammel 12-09-2012, 21:15
KS1's Avatar
KS1 KS1 er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 391
Billeder: 10
Skal du måske på fjorden i weekenden??

Jeg mangler lige en ny fuelline, og den skulle Rolf fra nytdrev ligge inde med, men den er åbenbart ikke så nem at få fat i, ellers glemmer han mig bare
__________________
Hvorfor kan en mand for mere end 100 år siden opfinde en motor, og her mere end 100 år efter kan jeg ikke en gang skifte et tændrør.....


Båd: Sea Ray
Årgang: 1990
Fod: 20
Motor: Mercruiser fra 1990, 4,3l V6 med 175 HK.
Drev: Alpha One - generation 1


Båd: Cheetah
Årgang: 1991
fod: 19
motor: Johnson 225 HK, udenbordsmotor fra 1991
Reply With Quote
  #9  
Gammel 13-09-2012, 07:34
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by KS1 Se indlæg
Skal du måske på fjorden i weekenden??

Jeg mangler lige en ny fuelline, og den skulle Rolf fra nytdrev ligge inde med, men den er åbenbart ikke så nem at få fat i, ellers glemmer han mig bare
Ja, jeg håber at kunne få den i vandet i weekenden. Om ikke andet så bare for at få prøvet det hele af. Skal dog lige have arrangeret transport - you know
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #10  
Gammel 23-09-2012, 18:55
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by KS1 Se indlæg
Skal du måske på fjorden i weekenden??

Jeg mangler lige en ny fuelline, og den skulle Rolf fra nytdrev ligge inde med, men den er åbenbart ikke så nem at få fat i, ellers glemmer han mig bare
Har du været ude at prøve motoren/båden med den nye fuelline?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #11  
Gammel 12-09-2012, 21:23
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Jeg har skiftet den impeller, som jo kun kan skiftes ved at pille motoren ud. Eller som mit nu absolut forhenværende værksted skulle bruge 5-6 timer på at skifte. Den gamle impeller var på ingen måde brændt af. Måske en smule bøjet i bladene, men den sidder jo også i spænd. Og den var 100% intakt. Så jeg er klar til at prøve den af i vandet.
Lader ikke til at være meget du har fået sejlet? ærgeligt når du nu har fået helt ny motor, transom og drev så burde det hele jo bare "spille"

Vi har fået sejlet en del i år, dog mest langsom sejlads grundet at junior ikke er helt klar til hurtig bølge sejlads endnu det er dejligt at have en båd der kan sejle igen omend det har været en dyr fornøjelse at få den fixet
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #12  
Gammel 13-09-2012, 07:44
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Lader ikke til at være meget du har fået sejlet? ærgeligt når du nu har fået helt ny motor, transom og drev så burde det hele jo bare "spille"

Vi har fået sejlet en del i år, dog mest langsom sejlads grundet at junior ikke er helt klar til hurtig bølge sejlads endnu det er dejligt at have en båd der kan sejle igen omend det har været en dyr fornøjelse at få den fixet
Jeg har sejlet 0 timer i år. I første omgang min egen skyld, da jeg gik i gang med alt for mange projekter i foråret og først var klar til søsætning omkring 1. juli. Resten af tiden har været en rystende oplevelse med ubeskriveligt dårlige værksteder (autoriserede vel at mærke). Jeg har haft båden hos 2 forskellige autoriserede Mercruiser-værksteder, og der er desværre intet positivt at sige om dem. Den der med at sikre sig ved at købe nyt og have garanti er kun fungerende hvis værkstederne/forhandlerne spiller med på melodien og vedkender sig det de i virkeligheden har solgt. Og det gør de bare ikke.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,117
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Saberzak
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden