|
|
 |

23-09-2012, 22:51
|
 |
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
|
|
|
Vi sejler helt generelt ikke om natten - uanset hvor charmerende det kan være.
Vi har en 17" skærm på førerpladsen, hvor vi med GPS og Det Levende Søkort kan bestemme vores position og kurs indenfor ca. 20 meter. I princippet kunne vi tage Bøgestrømmen for nedrullede gardiner.
MEN vi er også nogle krystere, forstået på den måde at vi ALDRIG sejler ud, hvis vi ikke er 120% sikker på at vi har taget alle de forholdsregler, man med nogenlunde rimelighed kan forvente.
Og sejlads om natten i lystbåd er altså i vores øjne ikke inde i kategorien 'sikkert', vi ved godt at langt de fleste slipper godt fra det, men vi gider ikke forsøge, det er i vores øjne aldeles unødvendigt og pissefarligt, nogenlunde som at køre bil uden lys.
I er garanteret ikke enige - det beder jeg heller ikke om.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven 
Men det var lokummet, som brændte
Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
|

24-09-2012, 10:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
sejlads om natten kan virke afskrækkende på mange, dog ikke mig 
I de lyse timer sejler jeg hvor der er lav/dyb vand, men i mørke er det noget helt andet, for der sejles kun på det dybere vand.
sejler aldrig tæt på og langt kysten
sejler i sejlrenderne og følger bøjerne (også selvom det kan være en stor omvej)
sejler ikke over 7-7,5 knob
jeg skal være frisk og have en kande kaffe inden for rækkevide 
sejlads om natten kan være rigtig flot men også meget forvirrende når man nærmer sig en større by. Alt det lys og bøjerne forsvinder i mængden.
Den tragiske ulykke skyldes ( i mine øjne ) dårlig sømandsskab, men straffen var alt for hård.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 24-09-2012 kl. 13:04.
|

24-09-2012, 12:50
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
I de lyse timer sejler jeg hvor der er vand, men i mørke er det noget helt andet.
|
 hmm - hvor mon Preben så sejler ?
Hvis gutterne var pattestive da de sejlede, svarer ulykken vel til en spritkørselsulykke i bil. Tragisk helt sikkert - men hvad skal man sige? Sådan noget sker når man kvajer sig på det niveau og i så farlige omgivelser.
At der ikke var nogen før Lynæs der kommenterede det, kan jeg ikke se noget bemærkelsesværdigt i. Hvad skulle det være?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

24-09-2012, 13:01
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
[QUOTE=Ulman;40677]  hmm - hvor mon Preben så sejler ?
He He det var vist ikke den bedste beskrivelse
hvad jeg mener er at jeg sejler tit på meget lav vand og langt fra afmærkningerne i de lyse timer.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

24-09-2012, 13:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg er helt enig med den gode goffy.
Natsejlads er et spørgsmål om sund fornuft - og ikke alene et spørgsmål om levende søkort og retvisende kompas. Dette udstyr er alligevel svært, at aflæse, når båden hopper fra bølge til bølge.
Afstem maskintelegrafen efter søen forude, så du kan nå, at undvige den uregistrerede forhindring i overfladen forude. Det være sig en betonklods fra tidligere jernbanebro, en flydende container, en diskret hashryger uden lys på eller blot løsrevet tømmer.
Der er mange fordele ved, at sejle om natten. Du har alle de flotte fyr og de øvrige skibes lanterneføring til din rådighed, søen er ofte rolig og dine nødraketter er synlige på lang afstand. Og så er der ingen kø ved slæbestedet.
Man kan også lære, at se mere kritisk på sig selv; Jeg kunne ikke forstå, hvorfor indsejlingen til Hveen skiftede farve mellem rød og grøn. I meget kortetidsrum synes den endda gul. Vi diskuterede det ombord og blev enige om, at det måtte være nogle pærer, der blev skiftet ud. Det viste sig senere, at der lå en båd for anker foran Hveen, som drejede rundt om sit anker. Ak. 
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,155
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, AviaOxism |
|