Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 164
0 medlemmer og 164 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-07-2013, 07:42
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Fandt du ud af om der er olie i benzinen ?

Der burde være et sted hvor du kan måle brændstoftryk hvor du kan få lidt benzin ud så du kan tjekke det.

Brændte stempler (med hul i stemplet til følge) forekommer når dysser ikke giver det benzin de skal.

Har dog aldrig hørt om at et stempel ligefrem sætter sig pga en dyse, men måske nogle andre ved det ?

Her lidt om emnet: http://www.enginebuildermag.com/Arti...d_pistons.aspx
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-07-2013, 09:00
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hej Thomas.

Sikke noget l..r

Er det øverste cylinder tv. som har sat sig?
Sagde det bare "bang" og så stod motoren stille eller kan du dreje svinghjulet med hånden?

Ofte, når en cylinder sætter sig indefor 5 min. på en 2-takts motor, kan det skyldes det motoren ikke har fået lov til at varme helt op, og stemplet derfor udvider sig hurtige end motorblokken. Så opstår der koldhærdning i cylindergangen og så kan stemplet sætte sig. Det sker dog typisk på den cylinder som sidder tættest på kølevandets indgang på blokken.

Alt efter hvor meget der er skadet, er det måske desværre ikke er rentabelt at renovere en motor med den alder, medmindre du kan lave alt selv.

En mulig liste over renoveringen kunne se sådan ud hvis cylinderen ikke har taget skade:

Nyt stempel
(måske ny plejlstang)
(måske ny dyse)
6 nye stempelringe
honing af alle cylindre
pakning motorblok
pakning(er) cylinderdæksler/topstykker
nye strækbolte cylinderdæksler/topstykker
nye strækbolte motorblok
xx nye pakdåser???
xx nye lejer???
Diverste stumper som slanger, filtre, flydende pakkemidler, loctite m.m.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-07-2013, 10:35
Sperillen Sperillen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 51
Citér:
Originally Posted by martinn Se indlæg
hej thomas.

Sikke noget l..r
det må man sige!!!

Er det øverste cylinder tv. Som har sat sig?
Den står stadig ved mekanikeren, så jeg ved det ikke

sagde det bare "bang" og så stod motoren stille eller kan du dreje svinghjulet med hånden? Ja den står helt stille(kan bevæge 5 mm på svinghjulet. Faktisk kunne starteren bevæge den lidt lige efter det var sket, så jeg troede det ville blive bedre når den blev kold, men nej

ofte, når en cylinder sætter sig indefor 5 min. På en 2-takts motor, kan det skyldes det motoren ikke har fået lov til at varme helt op, og stemplet derfor udvider sig hurtige end motorblokken. Så opstår der koldhærdning i cylindergangen og så kan stemplet sætte sig. Det sker dog typisk på den cylinder som sidder tættest på kølevandets indgang på blokken.

Alt efter hvor meget der er skadet, er det måske desværre ikke er rentabelt at renovere en motor med den alder, medmindre du kan lave alt selv.
Hvad koster en tilsvarende motor? Den har ellers kun sejlet 50 timer :-(

om jeg kan lave det selv er et godt spørgsmål, men jeg kørte den til service fordi jeg aldrig før har arbejdet med bådmotorer.

En mulig liste over renoveringen kunne se sådan ud hvis cylinderen ikke har taget skade:

Nyt stempel
(måske ny plejlstang)
(måske ny dyse)
6 nye stempelringe
honing af alle cylindre
pakning motorblok
pakning(er) cylinderdæksler/topstykker
nye strækbolte cylinderdæksler/topstykker
nye strækbolte motorblok
xx nye pakdåser???
Xx nye lejer???
Diverste stumper som slanger, filtre, flydende pakkemidler, loctite m.m.
det må man sige!!!
Den står stadig ved mekanikeren, så jeg ved det ikke
Ja den står helt stille(kan bevæge 5 mm på svinghjulet. Faktisk kunne starteren bevæge den lidt lige efter det var sket, så jeg troede det ville blive bedre når den blev kold, men nej
Hvad koster en tilsvarende motor? Den har ellers kun sejlet 50 timer :-(
om jeg kan lave det selv er et godt spørgsmål, men jeg kørte den til service fordi jeg aldrig før har arbejdet med bådmotorer.


Har du en ide til pris på stumper
__________________
Flecther model?? 16fod Bravo Arrowstreak Årgang??
Mercury Blackmax 175 XRi Årgang 1995
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-07-2013, 10:41
Sperillen Sperillen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 51
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Fandt du ud af om der er olie i benzinen ?

Der burde være et sted hvor du kan måle brændstoftryk hvor du kan få lidt benzin ud så du kan tjekke det.

Brændte stempler (med hul i stemplet til følge) forekommer når dysser ikke giver det benzin de skal.

Har dog aldrig hørt om at et stempel ligefrem sætter sig pga en dyse, men måske nogle andre ved det ?

Her lidt om emnet: http://www.enginebuildermag.com/Arti...d_pistons.aspx
Hej Brian
Det du henviser til er vist for 4-takt, og jeg tror ikke det er det samme!'
Og jeg har desværre ikke fået tjekket om der er olie.
Tror først jeg kommer i nærheden af motoren igen på mandag.
Men jeg vender tilbage!!
__________________
Flecther model?? 16fod Bravo Arrowstreak Årgang??
Mercury Blackmax 175 XRi Årgang 1995
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-07-2013, 11:54
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Sperillen Se indlæg
Hej Brian
Det du henviser til er vist for 4-takt, og jeg tror ikke det er det samme!'
Ja, der er noget der tyder på at 2 taktere er mere følsomme: http://www.off-road.com/dirtbike/tec...ure-52428.html
Reply With Quote
  #6  
Gammel 26-07-2013, 14:59
steffen m steffen m er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: bogense
Indlæg: 133
hvis den kun har sejlet 50 timer er den jo næsten ikke engang "kørt til"
men jeg vil nu stadig mene det er lige frisk nok at demontere alarm kredsen helt.
skaderne kan først vurderes når blokken skilles ad
Reply With Quote
  #7  
Gammel 26-07-2013, 15:50
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by steffen m Se indlæg
men jeg vil nu stadig mene det er lige frisk nok at demontere alarm kredsen helt.
skaderne kan først vurderes når blokken skilles ad
Man kan få en hurtig vurdering af skaderne ved at bruge et endoskop.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 26-07-2013, 15:59
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Man kan få en hurtig vurdering af skaderne ved at bruge et endoskop.
Det er bestemt en god måde lige at lave en hurtig vurdering af cylinderne, så det er værd at overveje. Er du uheldig og stemplet i den døde cylinder er ved TDC (Top Dead Center, dvs. helt i top ved tændrøret) så er det begrænset hvad man kan se med et endoskop.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #9  
Gammel 26-07-2013, 17:13
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Det er bestemt en god måde lige at lave en hurtig vurdering af cylinderne, så det er værd at overveje. Er du uheldig og stemplet i den døde cylinder er ved TDC (Top Dead Center, dvs. helt i top ved tændrøret) så er det begrænset hvad man kan se med et endoskop.
Det er da nemmere bare at skrue topstykket af, det tager ca 30 min. uanset om motoren er død eller halvt levende skal den jo skilles ad.

Det er tidligere skrevet, hvordan så tændrøret ud? Det kan give en klar indikation af temperaturen i "gerningsøjeblikket"
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #10  
Gammel 26-07-2013, 15:55
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Hvis den med sikkerhed ikke har kørt flere timer er en renovering helt klart at overveje.

Hvis hænderne er skruet rigtig på, så gør et par afteners Google dig mere kyndig end halvdelen af de "autoriserede" mekanikere i Danmark - IMHO.

Hvis en rep. kan holdes omkring det jeg har beskrevet tidligere vil jeg tro det ender omkring 10K, især når den ikke har kørt flere timer. Men det er svært at sige, for hvis alle delene har kørt uden olie, så kan du risikere at alle lejer, stempler m.m. har taget skade.

Hvis jeg var dig ville jeg tage den hjem og adskille den selv, eller i det mindste være til stede når de gør det. Umiddelbart lyder dine mekanikere ikke til at være nogle jeg ville stole på. Personligt ville jeg aldrig sejle bare 2 min. uden alarm på min motor, eller for den sags skyld modificeringer på oliesystemet, så at råde dig til det, syntes jeg er uansvarligt.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,462
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Fasimkix
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden