Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 772
0 medlemmer og 772 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 26-07-2013, 15:59
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Man kan få en hurtig vurdering af skaderne ved at bruge et endoskop.
Det er bestemt en god måde lige at lave en hurtig vurdering af cylinderne, så det er værd at overveje. Er du uheldig og stemplet i den døde cylinder er ved TDC (Top Dead Center, dvs. helt i top ved tændrøret) så er det begrænset hvad man kan se med et endoskop.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-07-2013, 17:13
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Det er bestemt en god måde lige at lave en hurtig vurdering af cylinderne, så det er værd at overveje. Er du uheldig og stemplet i den døde cylinder er ved TDC (Top Dead Center, dvs. helt i top ved tændrøret) så er det begrænset hvad man kan se med et endoskop.
Det er da nemmere bare at skrue topstykket af, det tager ca 30 min. uanset om motoren er død eller halvt levende skal den jo skilles ad.

Det er tidligere skrevet, hvordan så tændrøret ud? Det kan give en klar indikation af temperaturen i "gerningsøjeblikket"
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #3  
Gammel 26-07-2013, 18:10
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Det er da nemmere bare at skrue topstykket af, det tager ca 30 min. uanset om motoren er død eller halvt levende skal den jo skilles ad.
Det kan der være noget om.

Jeg tænkte på en af mine venner hvis 2.4 EFI sætte sig pga manglende køling ved fuld gas. Alarmen virkede ikke så han hørte ikke noget og jeg sejlede bagefter i min båd mens dampen stod ud af hans motor, men vi kunne ikke indhente ham da han kunne sejle lidt hurtigere og det var lige før mobiltelefonens tid (kunne sikkert ikke have hørt den alligevel da EFI'en støjede voldsomt), så vi kunne ikke alarmere ham. Den kunne godt drejes rundt efter den kølede af, og kørte umiddelbart fint, men den blev undersøgt med endoskop af en forhandler for at konstatere om den havde taget skade. Jeg var selv med da den blev undersøgt, og da de 5 første cylindre var OK, men da vi kom til den sidste cylinder havde den revet så meget at Nikasil belægningen var ødelagt. Så det endte med at der blev monteret en ny powerhead.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 26-07-2013, 18:48
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Afmontering af topstykke vil også afgøre om den er med foringer eller nikasil overflade.
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #5  
Gammel 26-07-2013, 20:39
LarsH LarsH er offline
Gast
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Sjælland
Indlæg: 287
Billeder: 5
Hvordan har de konstateret at det er 2'eren der sidder fast?
__________________
LarsH
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-07-2013, 10:46
Sperillen Sperillen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 51
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Hvordan har de konstateret at det er 2'eren der sidder fast?
Jeg tror de har demonteret oliepumpen og kigget ind! Og han kunne se nogle spåner! Så vil tro den sidder ved cylinder 2 ??

Jeg har aftalt at komme på værkstedet på mandag middag, så må vi se at få den skilt ad!
Jeg vil gerne være tilstede, ellers får jeg den aldrig samlet korrekt igen :-) Hvis den skal samles!!

Så skal jeg besvare alle disse fine spørgsmål!
En ting har jeg lært, at det er vigtigt at vi finder problemet under adskillelse, ellers tør jeg ikke få den lavet igen!!!

Bliver også lidt spændende hvad værkstedet siger med penge, men deres ord var vi må finde en løsning!!!! Hvad det så end betyder.. Håber det bedste!

Tak fordi i giver jeres gode råd med på vejen. Det er virkeligt dejligt at få delt ens tanker med andre "båd-tosser".. Det er som at gå til psykolog ;-) ((håber dette lød positivt))

Vender tilbage mandag!
__________________
Flecther model?? 16fod Bravo Arrowstreak Årgang??
Mercury Blackmax 175 XRi Årgang 1995
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-07-2013, 10:49
Sperillen Sperillen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 51
Citér:
Originally Posted by LarsH Se indlæg
Det er da nemmere bare at skrue topstykket af, det tager ca 30 min. uanset om motoren er død eller halvt levende skal den jo skilles ad.

Det er tidligere skrevet, hvordan så tændrøret ud? Det kan give en klar indikation af temperaturen i "gerningsøjeblikket"
Med hensyn til tændrørerne skal jeg nok tage billeder, for de var også nye kun sejlet 15 min!! Så de kan måske hjælpe med opklaringen..
__________________
Flecther model?? 16fod Bravo Arrowstreak Årgang??
Mercury Blackmax 175 XRi Årgang 1995
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-07-2013, 17:19
Sperillen Sperillen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 51
Så er motoren skilt ad. Ikke noget kønt syn.
Men jeg er stadig i tvivl om det er mangel på køling, benzin, eller olie.
Det er venstre side(række) i toppen problemet er, men faktisk også meget lidt i cylinderen under. Derfor er køling også i tankerne.
Jeg kan desværre ikke noget med farver og lign på tændrør og topstykke.
Attached Images
File Type: jpg IMG_2686.jpg (372.9 KB, 14 views)
File Type: jpg IMG_2691.jpg (617.8 KB, 20 views)
File Type: jpg IMG_2693_mindre.jpg (1.25 MB, 17 views)
File Type: jpg IMG_2698.jpg (581.5 KB, 13 views)
File Type: jpg IMG_2701.jpg (552.6 KB, 10 views)
__________________
Flecther model?? 16fod Bravo Arrowstreak Årgang??
Mercury Blackmax 175 XRi Årgang 1995
Reply With Quote
  #9  
Gammel 29-07-2013, 19:53
smuta smuta er offline
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2011
Bopæl: vestjylland
Indlæg: 4
det kunne godt se ud som om der har vand i cylinderen, kunne man forestille sig at der har været ir på stemplet og det er grunden. ?
Reply With Quote
  #10  
Gammel 30-07-2013, 12:47
Sperillen Sperillen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2013
Bopæl: Faaborg-Midtfyn
Indlæg: 51
Så er jeg ikke båd ejer mere..
Leif Larsen(Svendborg) købte båden for 25k som den var.
Alt i alt ok, når det nu var gået galt..
__________________
Flecther model?? 16fod Bravo Arrowstreak Årgang??
Mercury Blackmax 175 XRi Årgang 1995
Reply With Quote
  #11  
Gammel 30-07-2013, 14:38
Campion 165(seb)'s Avatar
Campion 165(seb) Campion 165(seb) er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
Billeder: 14
Hmm, okay? Er prisen fin i forhold til hvad DU gav for den..??
__________________
/ Seb

Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha

Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,613
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Ilyatiz
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:57.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden