Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 191
2 medlemmer og 189 gæster
Raymondcraro, Sergmle
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-05-2014, 12:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Du kan godt have ret i din antagelse
Tak for svar.
Det er jeg meget glad for at høre..

Langt de fleste driftsforstyrrelser på bådmotorer skyldes tændingssystemet - hvorfor ? Fugt er en af de helt store skurke specielt i strømfordelerdækslet og på rotoren.

Jeg tror at jeg skifter mit strømfordelerdæksel og rotor hvert andet år selvom båden ikke sejler alverden.

Hvis du har druknet motoren i konserveringsolie, så kan det nemt have indflydelse også, for så er tændrørene "sværtet" til, og giver som ofte dårlig gnist. Derfor, har du brugt konserveringsolie, så er det nye tændrør ved sæsonstart - de er billige til din motor, kr. 22.40,- / pr. stk. excl. moms ( husk at undersøg om dine tændrør er med kort eller langt gevind ) Er det kort gevind kan det være NGKBR6FS og er det med langt gevind kan det være NGKBPR6EFS - som ofte bruger 4.3´eren i kort gevind tændrør, men der kan være undtagelser.

Sætpakke:
Strømfordelerdæksel, rotor, tændspole, tændrør og tændkabler kan købes i original udførelse fra Mercruiser - bare ikke hos aut. dansk forhandler - til ca. 950,- kr. incl. moms

Pakningssæt til karburatoren ligger på ca. en plovmand..
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-05-2014, 13:48
je__ns
Gæst
 
Indlæg: n/a
Er man den sparsommelige type, kan man vaske tændrørene i benzin, umiddelbart efter konserveringen.
Eller sæt gamle tændrør i inden konserveringen, og lad dem sidde i, og bruge dem når man starter motoren op til sæsongen, hvorefter man så montere de gode rør.

For som nævnt holder tændrørene ikke altid til, at være badet i konserverings olie vinteren over.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-05-2014, 14:16
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Super med jeres input på mit problem.

Inden båden blev søsat kom der nye tændrør på motoren. men der blev ikke skiftet tændrørskabler eller rotordæksel, ej heller rotor.

jeg tror jeg får skiftet de dele på motoren og så håber på at det er der fejlen ligger. Jeg er helt grøn med at rode med bådmotorer.

Men det er mærkeligt at det sker i forbindelse med at jeg montere en brændstofmåler på motoren, men da den har været forsøgt afmonteret igen. Må man formode at det ikke er der problemet ligger.

Jeg har skrevet til RT og spurgt på nogle dele til tændningssystemet.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 02-06-2014, 04:51
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Nu nåede jeg ikke at skifte nogen dele eller rettere jeg besluttede mig for at efterspænde min karburator. Det var ganske enkelt løsningen på problemet. Der kom åbenbart falsk luft ind imellem manifold og karburatoren.

Var ude og sejle og der var ingen problemer overhovedet..

morale.

Det er dumt at lave flere ting på en gang i båden. for havde jeg ikke brugt afdækningen på karburatoren som sæde, så var dette aldrig sket. Så det med at lave flere ting på båden samtidigt er slut. for det er kun med til at forvirre hvis noget driller eller går galt..

Tak for jeres input.

Sidst redigeret af Searay; 02-06-2014 kl. 05:04.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 02-06-2014, 06:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Nu nåede jeg ikke at skifte nogen dele eller rettere jeg besluttede mig for at efterspænde min karburator. Det var ganske enkelt løsningen på problemet. Der kom åbenbart falsk luft ind imellem manifold og karburatoren.

Var ude og sejle og der var ingen problemer overhovedet..

morale.

Det er dumt at lave flere ting på en gang i båden. for havde jeg ikke brugt afdækningen på karburatoren som sæde, så var dette aldrig sket. Så det med at lave flere ting på båden samtidigt er slut. for det er kun med til at forvirre hvis noget driller eller går galt..

Tak for jeres input.
Det var godt at høre...

Happy boating...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 02-06-2014, 15:09
Searay Searay er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2014
Bopæl: Hvidovre
Indlæg: 32
Tak Rolf.

Jeg leder efter papirene på motoren så bestiller jeg alt til et service hos dig. Men du må godt have mig i tankerne hvis der kommer en god brugt mpi motor på lager.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-06-2014, 18:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Searay Se indlæg
Tak Rolf.

Jeg leder efter papirene på motoren så bestiller jeg alt til et service hos dig. Men du må godt have mig i tankerne hvis der kommer en god brugt mpi motor på lager.
Jeg har en original OMC 4.3 V6 med 175 bovlamme krikker på fold, som du kan købe...

MPI motorer hænger ikke på træerne, så du skal have tålmodighed.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,444
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DavidCance
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden