Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 187
0 medlemmer og 187 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 14-07-2019, 21:09
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Smart tip med at flytte tændspolerne. Rent fysisk ser spolerne helt ens ud.
Jeg kan se at man på ebay kan købe et diagnosticeringsværktøj til 500-600kr, som måler både tændspolernes, benzinpumpen og injectorernes funktion. Man skal vist også bruge dette værktøj ved udskiftning af dyser.

Jeg tror, at jeg for næsten samme pris kan få Finn eller Strandby marine til at lave sådan en udlæsning og de kan så samtidig fortolke resultatet. Jeg tænker også at der skal laves en kompressionstest for at se om der er røget en pakning eller en stempelring.

Jeg prøver at teste tændrøret for kortslutning, men der skal nok nye i under alle omstændigheder.

Fedt, at du fik mig til at tjekke tændrørene. Det udelukkede et evt. benzintilførselsproblem
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-07-2019, 18:00
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Øv, så fik jeg sat nye tændrør i og byttede rundt på tændspole 1 og 2. Tjekkede også benzinen i benzinpumpen - ingen vand.

Kører nu om muligt endnu dårligere og kan knap nok starte. Tjekkede tændrør og der er STADIGVÆK cylinder 2, der ikke starter. Det er svært at vurdere om tændrøret blev vådt (om injectoren har sprayet benzin ind). Jeg prøver at lægge et billede om af de nye og gamle tændrør 1 og 2. Tændrør 1 var i øvrigt vildt sodet efter 5 min i tomgang.

Er jeg mon tilbage ved at det er injectoren? Den er pænt pebret men hvis det er det der skal til?
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-07-2019, 21:52
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Øv, så fik jeg sat nye tændrør i og byttede rundt på tændspole 1 og 2. Tjekkede også benzinen i benzinpumpen - ingen vand.

Kører nu om muligt endnu dårligere og kan knap nok starte. Tjekkede tændrør og der er STADIGVÆK cylinder 2, der ikke starter. Det er svært at vurdere om tændrøret blev vådt (om injectoren har sprayet benzin ind). Jeg prøver at lægge et billede om af de nye og gamle tændrør 1 og 2. Tændrør 1 var i øvrigt vildt sodet efter 5 min i tomgang.

Er jeg mon tilbage ved at det er injectoren? Den er pænt pebret men hvis det er det der skal til?
Ser ud til at der en "indexing" procedure når tændrør monteres i en Etec, har du fuldt den procedure?
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-07-2019, 22:38
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Nej, de er monteret efter behag. Tjekker ligeved indexeringsprocedure er. Lægger også billeder af tændrør op. Tænker at det er rimelig skidt at køre med dårlig dyse på en 2-takter. Jeg får jo ikke smurt cylinderen:/

Tændrørene til venstre har siddet på samme pos med forskellige tændspoler. Det har rørene til højre også, men de lader til at have været tæt på en forbrænding
Attached Images
File Type: jpg tændrør.jpg (147.8 KB, 1 views)
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-07-2019, 22:46
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Ok, nu er jeg med på indexering. Nej, det har jeg ikke. Det lyder som om det er noget hvor man lige får den sidste procent ud af motoren. Jeg tror slet ikke at cylinderen tænder.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 18-07-2019, 08:10
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
Det næste jeg har tænkt mig er:

- fjerne alle tre tændrør
- stikke papstrimler ind i hullerne
- tørne motoren 5 sekunder
- se om cylinder 2's strimmel er tør

Er den det tænker jeg at jeg må have en ny injector. Kan man skifte den selv?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-07-2019, 08:21
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Dit tændrør nummer 2 var oprindeligt vådt, det burde være tegn på at brændstof sprøjtes ind i cylinderen.

Men i anden omgang var du i tvivl om der var brændstof på tændrøret i cylinder 2?

Har du læst i service manualen?

Jeg fandt en for sjov til din motor på nettet, og efter at have læst en lille smule i den, så tror jeg at det bedste er at bruge en tester til at fejlsøge på motoren.

Det kan hurtigt blive dyrt i reservedele hvis man skifter dele som ikke fejler noget, men problemet er at forhandlerne har travlt lige nu så de ikke har tid til at se på din motor?
Reply With Quote
  #8  
Gammel 25-07-2019, 21:28
pajero's Avatar
pajero pajero er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2009
Bopæl: Østjylland
Indlæg: 74
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Nej, de er monteret efter behag. Tjekker ligeved indexeringsprocedure er. Lægger også billeder af tændrør op. Tænker at det er rimelig skidt at køre med dårlig dyse på en 2-takter. Jeg får jo ikke smurt cylinderen:/

Tændrørene til venstre har siddet på samme pos med forskellige tændspoler. Det har rørene til højre også, men de lader til at have været tæt på en forbrænding
Bare rolig mht. smøring. det er jo ikke en knallertmotor du har. en Etech smører lejer direkte.
__________________
Hvor der er en Jeep er der en vej !
Reply With Quote
  #9  
Gammel 09-08-2019, 12:52
Christopher Christopher er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2014
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 32
SÅ!!! Har fået skiftet dyse #2 og motoren kører som en drøm. Jeg bilder mig ind at den sejler bedre end nogensinde før i min ejertid, så måske har dysen været dårlig længe. Der er ikke logget nogen fejl og dysen arbejder når den tilsluttes strøm men der kommer ikke noget benzin.

Fik den skiftet til en brugt dyse med fuld garanti hos Finn til en yderst rimelig pris. Han har en afgrundsdyb viden om Evinrude.

Tak til dig BrianL for al hjælpen undervejs. Det var med din hjælp at vi fandt fejlen.
Reply With Quote
  #10  
Gammel 09-08-2019, 20:49
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Christopher Se indlæg
Tak til dig BrianL for al hjælpen undervejs. Det var med din hjælp at vi fandt fejlen.
Det var så lidt, jeg er glad for at høre at motoren kører rigtig godt nu.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,463
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DeanneKoni
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden