Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 122
1 medlemmer og 121 gæster
RogelioLou
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 15-01-2009, 17:13
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Horizonblue har jo en glimrende hjemmeside - der er også en god forklaring og nogle ilustrationer af en varmeveksler se bare her:

http://www.horizonblue.dk/Veksler%20vs%20hav.htm
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #2  
Gammel 26-01-2009, 19:47
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg har min leverandør (aut Mercruiser og Volvo) forhandler i USA, han kan tit lave nogle skarpe priser.

Men konkurancen er jo også kommet til Danmark, så i stedet for at gå til klanen af autoriserede Mercruiser forhandlere og blive rippet så kan man fx købe FV systemerne ved bla NytDrev (de forhandler Sea Kamp som er samme system som San Juan) eller handle dem direkte i USA (fx e-bay)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #3  
Gammel 30-01-2009, 14:38
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Question Køling?

Er det nok at lave blæserkøling på sådan et anlæg? Så er der jo slet ingen saltvand i systemet...

Denne Glastron er sakset fra ebay.de....

http://cgi.ebay.de/Glastron-60-PS-Di...1%7C240%3A1318
Attached Images
File Type: jpg Diesel.jpg (27.6 KB, 1 views)
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 30-01-2009, 15:11
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Er det nok at lave blæserkøling på sådan et anlæg? Så er der jo slet ingen saltvand i systemet...

Denne Glastron er sakset fra ebay.de....

http://cgi.ebay.de/Glastron-60-PS-Di...1%7C240%3A1318
Man kunne måske flytte køleren med nogle længere slanger, som på nogle sportsvogne. Så støjen mindskes.
Men det er aldrig set som originalmontering, Så måske vil der vise sig andre problemer.
Men det virker jo lige til at gå til.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #5  
Gammel 30-01-2009, 15:20
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Question

Citér:
Originally Posted by Strøyer Se indlæg
Man kunne måske flytte køleren med nogle længere slanger, som på nogle sportsvogne. Så støjen mindskes.
Men det er aldrig set som originalmontering, Så måske vil der vise sig andre problemer.
Men det virker jo lige til at gå til.
Det virker lidt for let..??.. Hvorfor er det ikke mere udbredt hvis det virker?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #6  
Gammel 30-01-2009, 15:25
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
Billeder: 12
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Det virker lidt for let..??.. Hvorfor er det ikke mere udbredt hvis det virker?

Ja det er det jeg mener..
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Reply With Quote
  #7  
Gammel 31-01-2009, 18:06
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg vil heller ikke mene at det er nogen god ide umiddelbart, kan godt se ideen i at man er fri for at bruge saltvandet, for det er noget arrigt skidt. Men det køler godt.

Blæseren er i hvert fald nødt til at køre for fuld hammer hele tiden. Motoren i en båd arbejder arbejder hårdt, hele tiden og burde derfor producere mere varme end en bilmotor.

Når en bil kører afsted med 120 i timen, bliver der jo presset enormt meget kold luft fra omgivelserne igennem køleren. Køleren der på billedet, sidder jo i det varme motorrum, så det er ikke helt så kold som luften udenfor.

Selvom der sidder nogle ventilationsgæller foran køleren, i motorkassen, så tror jeg nok at der skal mere luft til, for at holde den kold.

Hvis den selvfølgelig kun bliver brugt til at tøffe rundt på nogle floder, så render den nok næppe varm. Men skal den plane ret længe, tror jeg godtnok at temperaturmåleren vil stige op i det røde felt.
Reply With Quote
  #8  
Gammel 30-01-2009, 15:03
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Det er je en bilkøler med en blæser monteret

Systemet larmer nok en del både pag blæseren men også pga at man ikke kan lydisolere motorkassen da der skal luft igennem i store mængder- og derudover er køleren udsat for salttågerne på havet og tærer derfor

Man kan ligesågodt benytte det kølemiddel der er rigeligt af på havet - nemlig vand - evt brugt til køling gennem en varmeveksler
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 126,269
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RogelioLou
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:43.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden