Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Markedet > Salg > Salg af motor

Salg af motor Vær så præcis i din beskrivelse som muligt. Vedhæft billeder for hurtigere salg

» Online brugere: 841
1 medlemmer og 840 gæster
Zelenadxb
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 01-01-2010, 17:04
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Mercedes-Benz med Alpha One drev og transom

http://www.dba.dk/mercedes-turbo-die...e/id-63934674/

Så denne annonce på dba.dk

Ses sjældent udbudt. Bemærk, at det er med Alpha One drev og Mercedes-Benz turbo diesel motor - 105 HK velegnet til langsom sejlads.

Uden tvivl et fint setup, hvis ellers det hele er i god stand og ikke byder på overraskelser.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 01-01-2010, 17:13
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
http://www.dba.dk/mercedes-turbo-die...e/id-63934674/

Så denne annonce på dba.dk

Ses sjældent udbudt. Bemærk, at det er med Alpha One drev og Mercedes-Benz turbo diesel motor - 105 HK velegnet til langsom sejlads.

Uden tvivl et fint setup, hvis ellers det hele er i god stand og ikke byder på overraskelser.

et rigtig godt sæt og prisen er ikke afskrækkende hvis ellers maskinen er i orden.
Hvad mener du med langsom sejlads !! min kammi har en Nimbus 26 fod med 105 hk volvo diesel og den render da 18 knob.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 01-01-2010, 17:18
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
et rigtig godt sæt og prisen er ikke afskrækkende hvis ellers maskinen er i orden.
Hvad mener du med langsom sejlads !! min kammi har en Nimbus 26 fod med 105 hk volvo diesel og den render da 18 knob.
De gamle Mercedes diesler kan være ret støjende.

Jeg tror at den omtalte Mercedes motor er en hyrevognsmotor måske model OM616 - jeg er ikke sikker. Måske ikke, for jeg kan ikke huske, om de blev lavet med trykladning.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 01-01-2010, 21:15
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Interessant sæt.

Prisen, hmm tjaeh. Jeg synes at den skulle have været bedre lakeret, til 40.000 kr. Slanger, rør, spændebånd, generator, hele gøje-møget har fået af en spraydåse. Motoren er efterhånden en gammel sag, som sikkert går fint nok, men ingen ved hvor meget den har kørt. Turboen(kompressorhuset) er ikke koblet til, så vidt jeg kan se. Kun udstødningsturbinen. Er det en marineturbo? Hvis ikke, så skal den pakkes ind i en "varmepose" eller der skal laves et skjold, så den ikke sætter ild til noget.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det setup rent faktisk har sejlet i en båd. Så længe man har en diesel sammen med et drev med klokobling, har man problemet at den kan være vanskelig at få ud af gear. På land går det fint nok, men i vandet er det anderledes.

Kender en, som koblede en Nissan Patrol motor sammen med et OMC Cobra drev, og han kunne stort set aldrig få den i frigear, medmindre han stoppede motoren. At stille motoren langt ned i tomgang hjalp intet.

"Shift assist" systemet, som tager tændingen på benzinmotoren er ikke nødvendigvis nemt at få til at virke på en diesel.

Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor problemet er mindre, f.eks hvis man ikke har behov for at sejle så stærkt og derfor har en mindre propel.

Denne motor koster det samme, man mangler så drevet. Men den ser mere tillokkende ud synes jeg.
http://www.marinediesel-arndt.de/pub...zyl.-95-ps.php
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 01-01-2010, 22:24
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Vurderet ud fra billedet, er transom og drev ikke designet til motoren - det ser ud som at det blot følger med og så skal køberen selv bygge det sammen. Drevet er i øvrigt et tudse-gammelt Alpha One Gen I årgang 1983 - 1990.

Enig i lakeringen - det ser ikke godt ud, hvilket kan dække over motorens faktiske stand.

Problemet med klokobling og dieselmotor kan være en blandet cocktail. Det ultimative er konisk kobling, så er der ikke behov for cut-off switch mv.

Motoren er så vidt jeg kan se ikke en decideret marinemotor - måske købt hos en ophugger og forsøgt mariniseret med varmeveksler, turbo mv. Varmeveksleren, køler og udstødningsmanifold i een og samme enhed fra Bowman - fint setup, men det redder ikke en motor, der er i behov for en evt. renovering.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 01-01-2010, 22:51
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det er dælme et fint link - jeg har undret mig over, at udbredelsen af de stærke Mercedes-Benz diesler ikke har fundet vej til marinesegmentet.

Firmaet har nogle fine motorer op til 113 HK evt. kombineret med Volvo Penta drev, som altid er med konisk kobling. Det er den rette kombination. Priser omkring 5400,- EUR virker ikke skræmmende dog under forudsætning af, hvilken motorstørrelse der er tale om, og ikke mindst, hvad der medfølger i denne pris.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 02-01-2010, 09:46
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Virkelig sejt sæt! Går stadig og drømmer om en 3-4 liters diesel med Turbo i båden

H-Blue hvornår skal vi igang med sådan en mercer motor?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #8  
Gammel 02-01-2010, 09:52
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Tror dog ikke det er org. med den Turbo på. Lig lige mærke til beslag ved wastegate og rørføring, ( beslaget er et stykke fladhjern der lige er svejst på rørføringen ) ikke noget der ligner mercedes, og eftersom min Vito er ved at få skiftet Topstykke og toppakning pt. Ville jeg ikke satse på den motor, de ældre mercedes motorer holder ikke til det med mindre det er ståltoppakning og renoveret(optimeret) topstykke.



Vito'erne brækker sig fordi blokken de bygget på er den (gamle ) teknik de i første omgang ikke lavet til Turbolader, er ikke sikker på om det den der kom fra W124 eller 190er serien. Men når nu den er færdig så kan den sku holde
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #9  
Gammel 02-01-2010, 12:44
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Virkelig sejt sæt! Går stadig og drømmer om en 3-4 liters diesel med Turbo i båden

H-Blue hvornår skal vi igang med sådan en mercer motor?
Ohh, ja. I den sidste tid er jeg godtnok begyndt at droppe tankerne om to stk V6'ere til fordel for to styk Mercedes OM 603 (6 cyl 113 hk)

Båden bliver ikke nogen raket med det sæt, men den skulle nok kunne komme op at plane og gå 20 knob, uden motorerne er ved at skilles ad. Det er jo egentlig det man for det meste har brug for.

Den gamle benzin OMC'ere havde jo 120 hk. 113 diesel hk trækker nok mindst lige så godt. SX drevene er også bedre til at flytte noget vand, i forhold til de gamle elektriske OMC'ere.

Jeg havde overvejet OM 606 (6 cyl 24V 136 hk), men er gået lidt væk fra dem. Af den simple årsag, at uanset hvilken motor man vælger, SKAL der turbo på, før der bliver noget der rykker.

Og jeg vil hellere have et par OM 603 med Turbo, end en OM 606 med turbo. 603'eren er en mere simpel motor og ikke så kostbar/vanskelig at anskaffe.

Så planen er:

Find to stk OM 603'ere i Tyskland med max 200.000 km på klokken. (så burde det ikke være nødvendig at lukke dem op og hovedrenovere)

Marinisere dem (manifold, varmeveksler, rørføring + div) med den bagtanke at det samme mariniseringsudstyr skal kunne bruges på en turbomotor.

Så sejler vi (år 20XX)

Er den bovlam ad helvede til, find et par turbomotorer og byt mariniseringen over på dem + lav det sidste rørføring.

Voila!, så har vi en raket (måske)

Der var i øvrigt en sjuk, som ringede her til formiddag og fortalte at han stod ved en hugger og kiggede på en hel Mercedes med en 603 motor i, som kunne købes for 3500. Det var billigt, men den havde gået 50000000000000000000 km.

I Tyskland er der ofte motorer som har gået omkring 200.000 eller mindre, det er mere interessant.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #10  
Gammel 02-01-2010, 13:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Ja, marinisering af Mercedes-Benz diesler med Bowman varmeveksler, manifold og køler, vil være oplagt.

Helt enig i kilometertallet for hyrevognsmotorer - det er som ofte skyhøjt.

Der findes flere udenlandske firmaer der sælger toprenoverede MB diesler lige fra de små 4 cylindrede til de store V12 industridiesler.

Turbo er jeg ikke så begejstret for på bådmotorer. I min tid som lastvognsmekaniker oplevede jeg tit motorhavarier pga. turboen. Som ofte udløser et motorhavari pga. eksploderet turbo en renovering af motoren.

I Tyskland kan man være heldig at finde en W124 dieselmotor med lavt kilometertal - produceret i perioden 1985 til 1994 - men lavt kilometerantal på mange år, kan også være skidt for en motor.

Jeg ville uden tvivl pakke motoren om, hvis jeg valgte at købe en brugt til båden.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #11  
Gammel 02-01-2010, 16:05
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Så vidt jeg lige kan finde frem til, laver Bowman ikke en Kombi køler (varmeveksler & udstødningsmanifold i samme enhed) til 603 motoren. Ærgeligt, for det er ellers en skide god ide og det sparer plads.

Den som sidder på de motorer fra MarineDiesel Arndt i Tyskland, laver de selv. Den kan købes for lidt over 1000 Euro.

Min plan var at svejse en manifold selv, og så tage en varmeveksler fra en Mercruiser 3,7L 4 cyl (den 4" udgave). Den har nogle dejlige universale studser, mens en V8 veksler næsten altid har studser, der er uhensigtsmæssige, medmindre den skal sidde på en V8'er.

Der bliver slagtet en del 3,7 Mercruisere, den kan være lidt vanskelig at have med at gøre, men veksleren er jo fin nok.

Jeg vil lave den selv, så den kan forberedes for at turboen måske kan sidde midt på manifolden, i stedet for helt bagude. Så er den lidt væk fra noget den kan brænde.

Jeg er egentlig ikke så bekymret for en turbo i båden. Men vil nok vælge en marineturbo fra en Volvo Penta motor. Havde overvejet en kompressor i stedet for, så er man fri for at tænke på varmen, men synes at de er hammerdyre.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #12  
Gammel 02-01-2010, 16:48
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Jeg er egentlig ikke så bekymret for en turbo i båden. Men vil nok vælge en marineturbo fra en Volvo Penta motor. Havde overvejet en kompressor i stedet for, så er man fri for at tænke på varmen, men synes at de er hammerdyre.
Firmaet H.Daubjerg i Brøndby laver turboer til OEM - måske du kunne lave et short-cut og købe en marineturbo hos dem fremfor Volvo Penta, som jo ikke just er kendt for rentable reservedelspriser.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #13  
Gammel 03-01-2010, 16:37
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
er glad for du har gået over i den båd med bil maskiner i skibet

Nu spørger jeg bare fordi jeg har tilbragt en hel dag i en bil med den motor, hvad med en Kia Carnival 2.9Crdi, ku den motor ikke bruges? 144hk, den slæver sku godt
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #14  
Gammel 03-01-2010, 18:08
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
er glad for du har gået over i den båd med bil maskiner i skibet

Nu spørger jeg bare fordi jeg har tilbragt en hel dag i en bil med den motor, hvad med en Kia Carnival 2.9Crdi, ku den motor ikke bruges? 144hk, den slæver sku godt
Jo, de nye dieselmotorer generelt er velegnede som marinemotorer, helvedes moment og ingen vægt. Det eneste jeg er lidt bekymret for, er alt det elektroniske halløj der skal til, før de moderne dieselmaskiner kan køre.

Når man har flået motoren ud af bilen og har hevet en masse stik og slanger fra hinanden, kan man få noget strikket sammen igen, der virker?

Et komplet diagram over diverse ledninger og slanger er selvfølgelig en hjælp.

En gammel dieselhakker som Mercedes'en har kun ganske få ledninger, det er ikke nødvendigt med noget diagram, for det giver stort sig selv hvordan det skal kobles. Desuden er jeg mere tryg ved en ældre motor. Er der diesel på den, så kører den.

Nyere motorer har en masse stikforbindelser, til følere, dyser osv. Dårlige forbindelser/defekte følere her betyder problemer.

Jeg er måske nok lidt gammeldags på det område. På et eller andet tidspunkt er man jo nød til at overgive sig til den nye teknologi.

Ved bare at Volvo har haft en del knas med deres D-serie.

I tilfældet hvor man skal have to motorer, er faren selvfølgelig ikke så stor, det skulle da være usandsynligt om begge maskiner brækker ned, på samme tid.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #15  
Gammel 03-01-2010, 18:20
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg er faktisk fuldstændig enig med dig. Tænkte ikke lige på alt el. Men ja en gammel Mercer er jo som en Traktor. + og - tilsæt kun diesel og du er afsted.

Min far har en kammerat der har bygget et 45fods sejlskib med en mariniseret G2 1.6Diesel, arbejder lidt på at komme ud og tage billeder af sættet
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #16  
Gammel 03-01-2010, 18:30
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg er helt enig med horizonblue.

Nicolaj´s forslag er godt og Kia motoren kan uden tvivl løse opgaven, men pålideligheden kendes ikke i maritimt miljø. Et par hyrevogns-diesler eller mindre lastvognsmotorer ( sidstenævnte til deplacement både ) ville jeg afgjort foretrække fremfor en "moderne" dieselmotor.

Min favorit motor til maritimt brug er:

- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.

Jo, Volvo Penta har haft - hvis ikke der stadig er - svære problemer med deres D-serie. Specielt D-6 serien har haft uhyre kvalitetsproblemer efter kort tids brug. Ser vi på andre moderne dieselmotorer er de på ingen måde nær så driftsikre som de traditionelle fra Ford A´s tid - støbejernskonstruktion, uden trykladning og Bosch brændstoffpumpe er en sublim cocktail uden sidestykke.

I tilfældet med valg af motor til båden, må driftsikkerheden have første priotet - herefter kan så samles en liste med de udvalgte og herfra tages en beslutning om, hvilken der skal bruges.

Mulighederne er mange....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #17  
Gammel 03-01-2010, 19:18
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg

Min favorit motor til maritimt brug er:

- 6 cylindret rækkemotor
- Uden trykladning
- Stor slaglænge
- Traditionel brændstofpumpe ( ikke CDI eller lign. )
- Borg Warner hydraulisk gearkasse eller VP SX drev
- Gerne i støbejern evt. kun topstykke i aluminium
- Forkammerkæde
- Motoren åbnet evt. renoveret inden montering.
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.

En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.

Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........

Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #18  
Gammel 03-01-2010, 19:34
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by Horizonblue Se indlæg
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.

En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.

Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........

Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
Kompressorløsning vil uden tvivl give en optimal fyldning i cylindrene under drift. Dog skal det noteres, at kompressoren arbejder på en anden måde end turboladeren - her er der ladetryk med det samme, da den er trukket via krumtappen. Turbotøven - som det kendes fra flere bilmotorer - er ikke et kendt fænomen på kompressormotorer. Spørgsmålet er blot, om drevet kan holde til det forøgede drejningsmoment som trykladning vil give uanset om der vælges turbo eller kompressor.

Som jeg vurderer dit bådprojekt med FlyFish´en, skal den ikke deltage i Poker Run - derfor synes jeg du skal vælge en "kedelig" motor uden trykladning... Det vil uden tvivl forlænge levetiden på hele drivlinien....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #19  
Gammel 03-01-2010, 20:05
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Hvordan ser det ud med Bmw's E30 324TD motor? Masser af power, godt nok har man Turbo'en, men den har jo forholdsvis lav vægt og massefylden er os ret lille. Den kunne os være rigtig god syntes jeg. Kunne evt. kobles med nogle af BMW Marines andre dele?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #20  
Gammel 03-01-2010, 20:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Hvordan ser det ud med Bmw's E30 324TD motor? Masser af power, godt nok har man Turbo'en, men den har jo forholdsvis lav vægt og massefylden er os ret lille. Den kunne os være rigtig god syntes jeg. Kunne evt. kobles med nogle af BMW Marines andre dele?
Så vidt jeg husker, er E30 diesel en 4 cylindret motor - jeg tror ikke at den er kraftig nok selv med fabriksmonteret turbo.

Jeg ville satse på Volvo Penta transom og drev - det er fremtidssikret.

"Hjertet" i båden ser ud til at være svære at beslutte.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 115,826
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TigerKsdfew555lerma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden