Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Ja, det er opskriften på det mest driftsikre og behagelige diesel setup. 6 cylindret gør den mere rar at høre på. Og ja, helst en rækkemotor, den er i bedst balance og man har kun een udstødnings manifold.
En kold 4 cyl diesel kan godt være lidt træls at høre på, især i tomgang.
Glemmer aldrig en gaffeltruck(4 cyl diesel) vi havde, der hvor jeg er udlært. Holdt kæft den bankede når den stod i tomgang, især om vinteren. Den var sikkert også godt slidt. Man turde næsten ikke give den gas, af frygt for at man fik et stempel banket op i røven, man sad lige oven på motoren........
Traditionel Bosch pumpe virker altid, den kan køre under vand. Man har også elimineret en fejlkilde, når der ikke er turbo. Dog har jeg spekuleret på om en kompressor var noget man skulle prøve. Toyota laver en kompressor(SC 14) med el-kobling, som kan findes, brugt, til ok penge.
|
Kompressorløsning vil uden tvivl give en optimal fyldning i cylindrene under drift. Dog skal det noteres, at kompressoren arbejder på en anden måde end turboladeren - her er der ladetryk med det samme, da den er trukket via krumtappen. Turbotøven - som det kendes fra flere bilmotorer - er ikke et kendt fænomen på kompressormotorer. Spørgsmålet er blot, om drevet kan holde til det forøgede drejningsmoment som trykladning vil give uanset om der vælges turbo eller kompressor.
Som jeg vurderer dit bådprojekt med FlyFish´en, skal den ikke deltage i Poker Run - derfor synes jeg du skal vælge en "kedelig" motor uden trykladning...

Det vil uden tvivl forlænge levetiden på hele drivlinien....