» Online brugere: 178 |
0 medlemmer og 178 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

24-03-2010, 07:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Det er et fint projekt at gå i gang med. Eftermontering af ferskvandskøling lyder som en god ide.
Vær særlig opmærksom på søvandspumpen - på flere modeller kan pakdåsen bag impelleren svigte med vand i motorolien som resultat. Flere bådejere med Volvo Penta B30 motoren har skiftet alt fra topstykke til toppakning, da de opdagede, at der var vand i motorolie. Fejlen var i langt de fleste tilfælde, at ovenstående pakdåse var utæt - som på OMC Cobra drevene, hvor det som ofte også er pakdåsen bag impelleren der er årsag til vand i drevolie.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

24-03-2010, 07:54
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2010
Bopæl: Ølstrup
Indlæg: 26
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Det er et fint projekt at gå i gang med. Eftermontering af ferskvandskøling lyder som en god ide.
Vær særlig opmærksom på søvandspumpen - på flere modeller kan pakdåsen bag impelleren svigte med vand i motorolien som resultat. Flere bådejere med Volvo Penta B30 motoren har skiftet alt fra topstykke til toppakning, da de opdagede, at der var vand i motorolie. Fejlen var i langt de fleste tilfælde, at ovenstående pakdåse var utæt - som på OMC Cobra drevene, hvor det som ofte også er pakdåsen bag impelleren der er årsag til vand i drevolie.
|
Okay Tak for info, har du den pakdåse og evt. også den plastik kobling der sidder mellem pumpen og knastakslen.
\Michael
__________________
Så længe det knager holder det
20 fods Rocca Pac årg 80
Volvo Penta B30 med 270 drev.
|

24-03-2010, 08:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
der plejer at sidde 2 pakdåser i vandpumpen. den ene vender mod pumpen og holder vandet på plads og den anden vender mod motoren og holder olien der. der er ca 1 cm imellem pakdåserne og der er boret et lille hul i bunden så man kan se om der er gået en pakdåse og hvilken der er gået. Købes de alm billige pakdåser er fjederen ikke rustfri men købes marine er den rustfri 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

24-03-2010, 08:20
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2010
Bopæl: Ølstrup
Indlæg: 26
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
der plejer at sidde 2 pakdåser i vandpumpen. den ene vender mod pumpen og holder vandet på plads og den anden vender mod motoren og holder olien der. der er ca 1 cm imellem pakdåserne og der er boret et lille hul i bunden så man kan se om der er gået en pakdåse og hvilken der er gået. Købes de alm billige pakdåser er fjederen ikke rustfri men købes marine er den rustfri 
|
Hej Goffy.
vandpumpen på den er ikke særlig gammel på den men jeg overvejer at sætte en standard auto version på den nu hvor den skal bygges om til ferskvands køling.
__________________
Så længe det knager holder det
20 fods Rocca Pac årg 80
Volvo Penta B30 med 270 drev.
|

24-03-2010, 09:14
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by mjp
Hej Goffy.
vandpumpen på den er ikke særlig gammel på den men jeg overvejer at sætte en standard auto version på den nu hvor den skal bygges om til ferskvands køling.
|
jeg tror ikke vi snakker om den samme pumpe. på marine udgaven af motoren er der ikke cirkulationspumpe på som på bil. Jeg snakker om pumpen som er monteret på enden af knasten og suger søvand ind. den skal du jo beholde til at køle dit vand i det lukkede system (veksler) + en cirkulationspumpen til det lukkede system.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 24-03-2010 kl. 09:20.
|

24-03-2010, 09:52
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2010
Bopæl: Ølstrup
Indlæg: 26
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg tror ikke vi snakker om den samme pumpe. på marine udgaven af motoren er der ikke cirkulationspumpe på som på bil. Jeg snakker om pumpen som er monteret på enden af knasten og suger søvand ind. den skal du jo beholde til at køle dit vand i det lukkede system (veksler) + en cirkulationspumpen til det lukkede system.
|
okay jeg troede du mente cirkulationspumpen og ikke søvands pumpen.
__________________
Så længe det knager holder det
20 fods Rocca Pac årg 80
Volvo Penta B30 med 270 drev.
|

08-04-2010, 15:55
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2010
Bopæl: Ølstrup
Indlæg: 26
|
|
Så har motoren været en tur forbi sandblæseren og det var vist heldigt nok, det viste sig at der var hul i bundkaret og i en frostprop  så det skal lige lappes inden den skal i igen. jeg er også gået i gang med at trimme topstykket slibe ventiler og polere indsugning og udstødnings kanaler så den få luften  . jeg uploader billeder lige så snart jeg får taget mig sammen til at tage dem.
__________________
Så længe det knager holder det
20 fods Rocca Pac årg 80
Volvo Penta B30 med 270 drev.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,086
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Wirelessuub |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:20.