tror jeg fandt den, har selv revet mig i håret over at der kun var 4 takter 4 hestes, men altså på 3 hk der er der da en illustration der ligner min motor :-) Takker ærbødigst, nu skal jeg bare nær læse....... Men altså når der står yamaha4 på motor dækslet så er da vel en 4 hestes
tror du årgangen stemmer for din motor.
hvis du skriver 1999 så findes der en 4 hk.
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
i manualen kan man se at vandindtaget er lige under kavitationspladen (mulig stavefejl) men hvor det kommer ud skriver de ikke. Jeg tror ikke der er sladre stråle på den, så det ryger nok bare ud sammen med udstødningen.
kan du ikke tilte motoren så meget at vandindtaget stadig er under vand og udstødningen over vand, for at kontrollere.
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
i manualen kan man se at vandindtaget er lige under kavitationspladen (mulig stavefejl) men hvor det kommer ud skriver de ikke. Jeg tror ikke der er sladre stråle på den, så det ryger nok bare ud sammen med udstødningen.
kan du ikke tilte motoren så meget at vandindtaget stadig er under vand og udstødningen over vand, for at kontrollere.
Nja begge manualer jeg kigger på der viser den at der skal være hul lige under motor kassen, såe
Selv om den går fint i tønden kan du prøve at tjekke flg.:
Udluftningsskrue på tank lukker ikke luft ind, selv om den er løsnet
Pumbebold på slange er defekt, kan give falsk luft så motoren suger luft i stedet for benzin
Brændstofpumpe på karburator er defekt
Tændrør er slidt og tænder ikke kraftigt nok
Vandpumpe (impeller) er defekt så motor bliver for varm
Kølesystem er stoppet så motor bliver for varm, højst sansynligt ved pumpe eller termostat
Termostat er defekt så motor bliver for varm
olie og benzin blandes i 1:100
Der er sladrestråle på modellen, men jeg kan ikke huske om den stadig er uden termostat (det er der på min 4hk Yamaha)
Du kan godt risikere at der løber benzin ud af karburatoren hvis du tilter motoren, det oplever jeg selv ind imellem, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen fejl. Det eneste jeg har en ide om sker, er at svømmeren ikke altid lukker helt.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Selv om den går fint i tønden kan du prøve at tjekke flg.:
Udluftningsskrue på tank lukker ikke luft ind, selv om den er løsnet
Pumbebold på slange er defekt, kan give falsk luft så motoren suger luft i stedet for benzin
Brændstofpumpe på karburator er defekt
Tændrør er slidt og tænder ikke kraftigt nok
Vandpumpe (impeller) er defekt så motor bliver for varm
Kølesystem er stoppet så motor bliver for varm, højst sansynligt ved pumpe eller termostat
Termostat er defekt så motor bliver for varm
olie og benzin blandes i 1:100
Der er sladrestråle på modellen, men jeg kan ikke huske om den stadig er uden termostat (det er der på min 4hk Yamaha)
Du kan godt risikere at der løber benzin ud af karburatoren hvis du tilter motoren, det oplever jeg selv ind imellem, men det er ikke lykkedes mig at finde nogen fejl. Det eneste jeg har en ide om sker, er at svømmeren ikke altid lukker helt.
Jeg prøver dine forslag, nogen er allerede udeladt, kører på intern tank, men tror mest på kølesystemet, så når den skal arbejde og trække, ja så blir den for varm og staller, men ok Benzinpumpe??? på de her små knallert motorer??, tror ikke en sådan findes på min....., evt hvor sidder kølevandspumpen så henne på sån en ding???? er rimeligt grøn i outboards!!!!!!!!
Jeg prøver dine forslag, nogen er allerede udeladt, kører på intern tank, men tror mest på kølesystemet, så når den skal arbejde og trække, ja så blir den for varm og staller, men ok Benzinpumpe??? på de her små knallert motorer??, tror ikke en sådan findes på min....., evt hvor sidder kølevandspumpen så henne på sån en ding???? er rimeligt grøn i outboards!!!!!!!!
Der er benzinpumpe på din model.
Din vandpumpe sidder i den nederste del af motorbenet:
Ikke samme model som din, men samme placering og fremgangsmåde.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Der er benzinpumpe på din model.
Din vandpumpe sidder i den nederste del af motorbenet:
Ikke samme model som din, men samme placering og fremgangsmåde.
super fandt en mariner video der ligner min meget! Heldigvis har jeg en gammel mariner liggende osse i 4 hk hvor motoren har sat sig, lige et sidste spørgsmål, den gamel motor har kortere ben, men kan det ben evt passe på den anden, hvis mariner og yamaha faktisk er en og samme, de to jeg har minder utroligt meget om hinanden, og jeg ville være glad med et 15 cm kortere ben qua mit lave lave vand hernede i bugten!
Du kan godt bruge det korte ben, men du skal sikre dig at kavitationspladen stadig flugter med bunden af båden, ellers er motoren monteret for højt og så kan du få problemer med kølingen.
Som udgangspunkt var Yamaha og Mariner kun ens indtil sidst i 80'erne, men på de små motorer har samarbejdet vist varet ved i et vist omfang.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________