» Online brugere: 181 |
0 medlemmer og 181 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

16-04-2011, 22:16
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Herligt med projekter.
Når du så er færdig med at renovere det rådne agterspejl ;-)
Så er der jo bare tilbage at skrue skidtet i.
Ej.. spøg til side.
Men ofte er de en del grimmere i agterspejlet end man tror.
Jeg glæder mig til at se det projekt.
OBS. udstødningstemp. på en volvo TAMD 61 må være op til 400 G :-O
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

20-04-2011, 17:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
"Hjertet" er blevet afmonteret i Dollarprinsessen.
Motorrummet er målt op og vurderet, men der er ikke plads til en V8´er. Det vil kræve en større ombygning af skottet imellem motor og brændstoftank + en mindre tank. Mindre tank og større motor harmonerer sjældent godt sammen..
Nu skal jeg blot have afmonteret transommen og så i gang med agterspejlet og motorrummet, inden motoren skal monteres igen.
Det viste sig, at gearkablet fra fabrikkens side af, var snoet adskillige gange omkring bullhornet, så måske det har været årsagen til det tvivlsomme gearskifte båden har haft, og kostet et par drev....
Motoren skal have skiftet bundkar, manifolder, knæ, vandpumpe, strømfordelerdæksel, rotor, tændkabler og tændrør inden den er sejlklar.
Faktisk står den meget flot alderen taget i betragtning. Eneste sted hvor der kan ses rust er på bundkaret. Alt andet står i original lak uden anmærkninger.
Toppakningerne er tætte som en osteklokke. Højest usædvanligt på en årgang 1992.
Måske transom, drev og propel bliver sprøjtemalet i original OMC farve - det ville være lidt porno, ik..  ?
OCEAN LED i hvid farve kunne være en mulighed. Blå, rød eller grøn passer ikke til båden, synes jeg.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

20-04-2011, 20:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Hvor bliver billederne af ? 
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

20-04-2011, 20:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Ligger du ikke en ny 4.3 i så?
Jeg er jo tilhænger af en hårdt pumpet V6 dette er jo os genialt til udstilling 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

20-04-2011, 21:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Ligger du ikke en ny 4.3 i så?
Jeg er jo tilhænger af en hårdt pumpet V6 dette er jo os genialt til udstilling 
|
Det overrasker mig faktisk, hvor flot motoren står. En god gang lak til motor, transom og drev, så tror jeg faktisk på det bedste resultat.
Det er lidt nostalgisk med den originale motor fremfor en fabriksny.
Hvis motoren var utært for olie og vand, så var snakken en anden, men det er slet ikke tilfældet - tværtimod.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

20-04-2011, 23:39
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
"Hjertet" er blevet afmonteret i Dollarprinsessen.
Motorrummet er målt op og vurderet, men der er ikke plads til en V8´er. Det vil kræve en større ombygning af skottet imellem motor og brændstoftank + en mindre tank. Mindre tank og større motor harmonerer sjældent godt sammen..
Nu skal jeg blot have afmonteret transommen og så i gang med agterspejlet og motorrummet, inden motoren skal monteres igen.
Det viste sig, at gearkablet fra fabrikkens side af, var snoet adskillige gange omkring bullhornet, så måske det har været årsagen til det tvivlsomme gearskifte båden har haft, og kostet et par drev....
Motoren skal have skiftet bundkar, manifolder, knæ, vandpumpe, strømfordelerdæksel, rotor, tændkabler og tændrør inden den er sejlklar.
Faktisk står den meget flot alderen taget i betragtning. Eneste sted hvor der kan ses rust er på bundkaret. Alt andet står i original lak uden anmærkninger.
Toppakningerne er tætte som en osteklokke. Højest usædvanligt på en årgang 1992.
Måske transom, drev og propel bliver sprøjtemalet i original OMC farve - det ville være lidt porno, ik..  ?
OCEAN LED i hvid farve kunne være en mulighed. Blå, rød eller grøn passer ikke til båden, synes jeg.
|
Åhh, det var da skidt at der ikke kan være en V8'er i den, uden du skal i gang med bajonetsav osv.
Men men, der er jo også en vis charme i at beholde den originale motor. Og når du får gearkablet til at ligge rigtigt, skifter den garanteret gear som aldrig før.
Så vidt jeg husker, er din motor med dobbelt karburator. En forholdsvis nem måde at hente lidt power, er jo klassikkeren med at skifte indsugningsmanifold og så på med en 4 portet. Når du er i gang med at pille, så er det nu det skal gøres.
Der var engang en klaphat, som forsøgte at bilde mig ind, at man bare kunne tage en karburator fra en gammel MG, så fik sådan en "ÅMK", lige pludselig mange HK. (Ja amatøren sagde sgu navnet som et ord, i stedet for at stave det O-M-C som vi andre gør)
Har selv spekuleret på to ting, for at hente mere power ud af min 4,3'er; Enten en anden manifold + 4 portet karburator. Det kan samles ret hurtigt og man kan sejle et par dage efter.
2. mulighed var at installere monoindsprøjtning. Som oftest skal disse kit monteres på en indsugningsmanifold med hul til 4 portet karb, men der findes faktisk adaptorer, så TBI enheden kan monteres på en 2 portet indsugningsmanifold. Der er så noget arbejde med at få benzintilførelsen lavet korrekt. Der skal laves retur og buffertank.
Men jeg er meget facineret af indsprøjtning, drej nøglen og den starter og går tomgang perfekt, lige med det samme, uanset om den er kold eller varm, om vejret er varmt eller koldt og/eller fugtigt.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

21-04-2011, 07:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
Åhh, det var da skidt at der ikke kan være en V8'er i den, uden du skal i gang med bajonetsav osv.
Men men, der er jo også en vis charme i at beholde den originale motor. Og når du får gearkablet til at ligge rigtigt, skifter den garanteret gear som aldrig før.
Så vidt jeg husker, er din motor med dobbelt karburator. En forholdsvis nem måde at hente lidt power, er jo klassikkeren med at skifte indsugningsmanifold og så på med en 4 portet. Når du er i gang med at pille, så er det nu det skal gøres.
Der var engang en klaphat, som forsøgte at bilde mig ind, at man bare kunne tage en karburator fra en gammel MG, så fik sådan en "ÅMK", lige pludselig mange HK. (Ja amatøren sagde sgu navnet som et ord, i stedet for at stave det O-M-C som vi andre gør)
Har selv spekuleret på to ting, for at hente mere power ud af min 4,3'er; Enten en anden manifold + 4 portet karburator. Det kan samles ret hurtigt og man kan sejle et par dage efter.
2. mulighed var at installere monoindsprøjtning. Som oftest skal disse kit monteres på en indsugningsmanifold med hul til 4 portet karb, men der findes faktisk adaptorer, så TBI enheden kan monteres på en 2 portet indsugningsmanifold. Der er så noget arbejde med at få benzintilførelsen lavet korrekt. Der skal laves retur og buffertank.
Men jeg er meget facineret af indsprøjtning, drej nøglen og den starter og går tomgang perfekt, lige med det samme, uanset om den er kold eller varm, om vejret er varmt eller koldt og/eller fugtigt.
|
Four Winns 195 Sundowner er så vidt jeg ved kun lavet med 4.3 V6 motor.
205 Sundowner kunne leveres både med V6 og V8 ( small block ). Længdeforskellen på en lille fod betyder meget i motorrummet. Jeg har for nylig set en 205 Sundowner med en Ford 351" W motor - tydeligt at der var mere plads i motorrummet end i min.
Jo da, jeg har en standard 2-portet Holley karburator på motoren. 4-portet karburator findes i hobetal sammen med indsugningsmanifold. Indsprøjtning har jeg også diskuteret med MB Marine, men jeg foretrækker alligevel karburatorløsningen enten med den nuværende eller den udbyggede model med 4-portet system.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

21-04-2011, 16:50
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
ideen med det spændende koncept med at beholde den originale motor går vel også lidt tabt ved at installere uoriginalt indsprøjtningssystem ?
Systemet er helt sikkert OK med bedre start, tomgang og forbrugstal, men så er "mødommen" jo også brudt, så at sige 
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

21-04-2011, 17:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, det kan man sige.
Eneste fornuftige ændring på motoren der forlænger levetiden, vil være ferskvandskøling.
Faktisk er jeg mest tilhænger af en gammeldags karburator fremfor indsprøjtning....  
__________________
Chi non risica, non rosica
|

21-04-2011, 17:39
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Ja, det kan man sige.
Eneste fornuftige ændring på motoren der forlænger levetiden, vil være ferskvandskøling.
Faktisk er jeg mest tilhænger af en gammeldags karburator fremfor indsprøjtning....  
|
Jeg syntes også at en stribe Delotto karburator, lyder dejligt, havde selv 2x2 i 40mm på min gamle golf,,,, da jeg var 18år og hed Brian til mellemnavn, det må da også kunne fixes på til sådan en V6ér
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,494
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DeangeloAr |
|